Kazimierz Rakowski
Starosta Wołomiński
Odpowiedź:
Panie Andrzeju,
Pana pytanie delikatnie wskazuje, że nie jest Pan zorientowany zarówno w zasadach podziału zadań między poszczególne szczeble samorządu jak i w krokach podejmowanych przez Starostwo Powiatu Wołomińskiego. Chciałbym prosić Pana, na przyszłość, o dokładniejsze zaglądanie na naszą stronę internetową ponieważ większość spraw, o które Pan pyta została na niej już wyjaśniona. Być może nie formułowałby Pan nie mających podstaw opinii.
Czasy dla ludzi, którzy zajmują stanowiska, nie robiąc nic dawno się skończyły.
Dlatego właśnie od 1999 roku powiat wołomiński przoduje w realizacji nowych inwestycji drogowych. Wspomnę tylko niektóre drogi: Wołomin - Okuniew, Kraszew-Dobczyn,
Strachówka-Sulejów, Tłuszcz-Sulejów, ronda w Radzyminie, Kobyłce oraz liczne modernizacje jezdni w różnych gminach naszego powiatu. Można byłoby oczywiście jeszcze wyliczać
inne inwestycje.
Teraz do meritum Pana pytania...
Po pierwsze: zaproponowana przez Pana koncepcja rozwiązania dojazdu do Warszawy poprzez budowę nowej drogi jest ze względu na panujący w Polsce system prawa własności utopijna. Wymagałaby bowiem wywłaszczenia prywatnych właścicieli, a wręcz ich wysiedlenia. Zwrócę tutaj uwagę na fakt, iż wschodnia obwodnica Warszawy od lat blokowana jest z powodu kolizji z prywatnymi nieruchomościami w Wesołej. Jeżeli chcielibyśmy aby nasze pomysły miały taki (żaden) skutek to droga projektowania nowej trasy jest dobra, jeżeli chcemy coś poprawić (zależy nam nie na samym pomyśle nowej trasy ale na rozwiązaniu problemów komunikacyjnych) trzeba przyjąć zgoła odmienne rozwiązanie.
Po drugie: W Polsce są trzy szczeble samorządu: gminny, powiatowy, wojewódzki. Tak też przebiega, mówiąc w pewnym uproszczeniu, podział zadań: od tych najbardziej związanych z gminą do tych regionalnych.
Podobnie sprawa ma się z drogami: są gminne (najczęściej ulice w miastach i drogi wiejskie), powiatowe, najczęściej drogi łączące miasta w obrębie powiatu oraz drogi wojewódzkie (regionalne, łączące między sobą powiaty i regiony). Poza tym podziałem są jeszcze drogi krajowe, ważne strategicznie dla transportu w Polsce (np. autostrady i drogi ekspresowe).
Nietrudno więc zauważyć, że połącznie powiatu z Warszawą to połączenie o charakterze najmniej wojewódzkim. Tak też jest w praktyce: droga Warszawa-Wołomin-Tłuszcz-Jadów (w nazewnictwie drogowym posiadająca numer 634) to droga wojewódzka. Druga droga o charakterze dojazdu do Warszawy to trasa Warszawa (Marsa lub Radzymińska)-Marki-Radzymin-Dąbrówka jest nawet trasą krajową. Po zarysowaniu podziału kompetencji widać kto jest głównym adresatem bodowy dróg międzypowiatowych i regionalnych.
Po trzecie: Zważając na powyższe, a biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców Starostwo wykonało szereg posunięć. Oba szczeble zarządzania drogami regionalnymi (województwo i generalna dyrekcja), nie bez długotrwałego nacisku ze strony starostwa, podejmują modernizacje tych traktów aby doprowadzić do ich drożności i zabezpieczenia możliwości dojazdu do Warszawy.
Dwa lata temu przy starostwie powołany został zespół koordynacyjny dotyczący rozbudowy drogi nr 634. U starosty spotykali się m.in.: burmistrz Kobyłki Michał Jakubowski, burmistrz Wołomina Jerzy Mikulski, wiceburmistrz Zielonki Zenon Popławski oraz dyrektor Stefan Perzanowski z Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Rejonu Wołomin, radni powiatowi. Omawiano szczegóły koncepcji zaprojektowania i wybudowania przez władze województwa drogi dwupasmowej na odcinku Zielonka - Wołomin. Koncepcja zakłada taką rozbudowę, która w minimalnym stopniu wychodziłaby poza obecny pas drogi. Myślę, że zauważył Pan kolejne prace modernizacyjne na drodze Wołomin - Warszawa - skrzyżowania w Zielonce, rondo w Wołominie. Plany województwa przewidują trasę dwujezdniową.
Prócz trwającej modernizacji odcinków trasy 634 są także inne plany - kilka dni temu samorządy Warszawy i okolic podpisały porozumienie w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Warszawy. Jeśli projekty te wejdą w fazę realizacji będą przyczyną znacznego polepszenia dojazdu z powiatu do Warszawy. Są to jednak duże prace modernizacyjne więc mają charakter wieloletni. Podpisany na początku listopada list intencyjny określił zasady wzajemnej współpracy w celu przebudowy drogi wojewódzkiej nr 631 na odcinku Warszawa (skrzyżowanie z ulicą Marsa) - miasto Marki.
List podpisali: Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Wojciech Dąbrowski - dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, przedstawiciel Miasta Stołecznego Warszawy, burmistrzowie Ząbek, Zielonki, Marek oraz Starosta Powiatu Wołomińskiego.
Zbudowanie tego odcinka jest fundamentem do stworzenia nowego wyjazdu z powiatu do Warszawy za pośrednictwem ulicy Dworkowej w Kobyłce.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że nie tylko do Warszawy jeżdżą mieszkańcy naszego powiatu.
Konrad Rytel